Praktijk Mooi Mens hulp bij relaties en scheiding

Van onzichtbaar naar zichtbaar…

Soms hoor ik mensen zeggen na een gesprek of begeleidingstraject:
“Het lijkt alsof het alleen maar erger wordt tussen ons.”
En eerlijk?
Dat dacht ik zelf vroeger ook weleens wanneer emoties ineens hoger opliepen of oude pijn naar boven kwam. Maar inmiddels kijk ik daar anders naar.

Want vaak wordt het niet erger.
Wat er gebeurt, is dat iets wat lange tijd onder de oppervlakte bleef, eindelijk zichtbaar wordt.
Dat wat stilletjes meespeelde.
Dat wat gevoeld werd, maar nooit echt woorden kreeg.
Dat wat werd weggeduwd, genegeerd of overschreeuwd.

Ineens komt het in het licht.
En juist dát moment — hoe ongemakkelijk ook — is vaak het begin van echte beweging.


Het onzichtbare wordt zichtbaar

In veel relaties leven mensen naast elkaar met gevoelens die nooit echt gedeeld worden.

Teleurstelling.
Verdriet.
Gemis.
Eenzaamheid.
Onzekerheid.
Niet gezien of gehoord worden.

Niet omdat mensen niet willen praten.
Maar vaak omdat ze bang zijn voor de reactie van de ander. Of omdat ze niet weten hoe ze zichzelf en/of de ander echt kunnen bereiken.

Bang voor ruzie.
Voor afwijzing.
Voor verwijdering.
Dus passen we ons aan.
Slikken we dingen in.
Of reageren we juist harder dan we eigenlijk bedoelen.

Totdat er een moment komt waarop het niet meer lukt om het verborgen te houden.
Dan lijkt het soms alsof alles escaleert.
Maar wat zichtbaar wordt, was er meestal al.
Alleen nog niet benoemd.


Waarom gesprekken soms spannend worden

Wanneer iemand eindelijk iets deelt vanuit zijn of haar binnenwereld, raakt dat vaak ook iets bij de ander.

Voor je het weet ontstaat er een bekende dynamiek:
verdedigen
uitleggen
aanvallen
terugtrekken
verwijten maken
dichtklappen

Actie en reactie.

Terwijl onder al die reacties vaak iets heel kwetsbaars zit.
Een verlangen om gezien te worden.
Om begrepen te worden.
Om ertoe te doen.

Maar kwetsbaarheid voelt spannend.
Zeker als oude pijn, eerdere teleurstellingen of patronen uit het verleden meespelen.


Luisteren zonder het direct persoonlijk te maken

Eén van de moeilijkste én mooiste dingen binnen relaties is misschien wel dit:
Kun je luisteren naar wat de ander voelt, zonder het direct op jezelf te betrekken?

Dat betekent niet dat jij fout bent.
Of de schuldige.
Of dat jij alles moet oplossen.
Of dat jij verantwoordelijk bent voor het gevoel van de ander.

Het betekent alleen dat je bereid bent om echt aanwezig te zijn bij wat er leeft.

Zonder direct:
jezelf te verdedigen
het te ontkennen
het kleiner te maken
of terug te schieten

Dat vraagt volwassenheid.
Zelfreflectie.
Veiligheid in jezelf.

Want wat de ander voelt, hoeft niet automatisch iets te zeggen over jouw intenties of jouw waarde als mens.


“Ik ben verantwoordelijk voor ik. En jij voor jij.”

Deze zin gebruik ik vaak in begeleiding.

Niet om afstand te creëren.
Maar juist om gezonde nabijheid mogelijk te maken.

Want wanneer we volledig verantwoordelijk worden voor het geluk, verdriet of gedrag van de ander, raken we elkaar vaak kwijt.

Dan ontstaat er controle.
Aanpassing.
Of juist verwijdering.

Werkelijke verbinding ontstaat wanneer twee mensen zichzelf durven meenemen in contact.

Met eigen gevoelens.
Eigen grenzen.
Eigen verantwoordelijkheid.
Met eigen keuzes.

“Ik ben verantwoordelijk voor ik.
En jij voor jij.”

Dat betekent:
ik mag voelen wat ik voel.
Jij mag voelen wat jij voelt.
En samen mogen we onderzoeken wat er tussen ons gebeurt.

Zonder schuldspel.
Zonder pleisters.
Zonder vluchten.


Geen pleister plakken, maar durven kijken naar de wond

Echte groei in relaties ontstaat niet door problemen snel weg te poetsen.

Maar door stil te durven staan.

Te kijken naar wat pijn doet.
Naar wat geraakt wordt.
Naar wat gehoord wil worden.

Dat vraagt moed.

Want het is vaak makkelijker om boos te worden dan eerlijk verdrietig te zijn.
Makkelijker om weg te lopen dan echt kwetsbaar te worden.
Makkelijker om de ander de schuld te geven dan naar jezelf te kijken.

Maar juist in dat eerlijke kijken ontstaat ruimte.

Voor erkenning.
Voor begrip.
Voor zachtheid.
Voor herstel.

Niet perfect.
Wel echt.


Je hoeft het niet alleen te doen

Relaties kunnen prachtig zijn, maar ook ingewikkeld.
Zeker wanneer patronen zich blijven herhalen of emoties hoog oplopen.

Soms helpt het om iemand samen met jullie te laten meekijken.
Iemand die vertraagt.
Die helpt woorden te geven aan wat onder de oppervlakte leeft.
Die ruimte maakt voor beide verhalen.

Zodat er weer beweging kan ontstaan.
In jezelf.
En in het contact met elkaar.

Daar help ik jou en jullie graag bij. Wees welkom.


💚 Relatiegesprekken – herstel en verdieping
💚 Begeleiding bij relaties en na scheiding
💚 Laat je last achter je en kom in verbinding met jezelf (én elkaar)
💚 www.praktijk-mooimens.nl

Je kunt vrijblijvend contact opnemen via www.praktijk-mooimens.nl/contact/